Tuesday 29 March 2011

Pemilik tadika rogol kanak-kanak 4 tahun

GEORGETOWN - Seorang pemilik sebuah taman didikan kanak-kanak (tadika) di Bukit Dumbar dijatuhi hukuman penjara 20 tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen, di sini, semalam kerana merogol kanak-kanak berusia empat tahun, tiga tahun lalu.

Hakim Sitarun Nisa Abdul Aziz menjatuhi hukuman itu setelah Ewe Peng Lip, 48, didapati bersalah merogol kanak-kanak terbabit dari jam 8.10 pagi hingga 12 tengahari, antara Januari dan April 2008.

Peng Lip yang diwakili peguam, Datuk C V Prabhakaran gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes mengikut Seksyen 376 (2)(e) Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan itu.

Menurut Sitarun Nisa, keterangan membela diri oleh Peng Lip bersifat penafian semata-mata.

Dalam pada itu, Timbalan Pendakwa Raya, Tan Guat Cheng memohon mahkamah menjatuhi lelaki terbabit hukuman setimpal dengan kesalahan itu.

“Dari segi kepentingan awam, dia tidak sepatutnya mengambil kesem�patan ke atas mangsa yang juga murid tadika ketika itu.

"Saya mohon supaya mahkamah tidak bersimpati untuk menjatuhkan hukuman kerana ia melibatkan kes rogol kanak-kanak," katanya.

Menurutnya, akibat diperlakukan demikian, kanak-kanak itu difahamkan menjadi trauma.

Peng Lip merayu supaya dikenakan hukuman ringan kerana mempunyai tiga anak dan isteri yang bekerja sebagai guru tadika selain mendakwa tidak mempunyai rekod kesalahan lampau.

Sitarun Nisa membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman penjara terhadapnya dengan ikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin, sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi selesai.

sumber:sinarharian

No comments:

Post a Comment